4 Aralık 2015 Cuma

Tefekkür Medeniyeti 20: Müteşebbis ve Mütefekkir/İhracat İnovasyonunda Üç Temel Yanlış & Doğru


1. Yanlış: İnovasyon yeni mal ve hizmetler geliştirmektir. 
Doğru : Asıl farklılığı yaratan, iş modeli inovasyonudur. 


Ortalamanın üzerine çıkan ve en iyi performansı gösteren CEO’lar iş modeli yeniliği yani “inovasyonu” konusunda asıl farklılığı yaratıyorlar. Başarılı olan CEO’lar başarısız olanlara göre “iş modeli yeniliği” konusunda iki kat daha aktifler. 
CEO olarak ben inovasyonun başında olmalıyım diyenler, işe doğal olarak iş modeli inovasyonu ile başlıyorlar ve kendilerine neyi yapmalıyım, neyi yapmamalıyım diye soruyorlar. Sonuçta inovasyonu yukarıdan yönetilmesi gereken bir olgu olarak görürseniz mükemmel bir tarzda gerçekleştirirsiniz. 
CEO’lar şirketlerini nasıl yönetiyorlar diye baktık. Her iki grup da yoğun bir şekilde ürün inovasyonu yapıyor. Hem başarılı, hem de başarılı olmayan CEO’lar için bu geçerli. Her iki grup da bizim “operasyon yeniliği” dediğimiz olguya da dikkat ediyorlar. Örneğin lojistik tarafında olsun, 6 sigma ve kalite çalışmaları şeklinde olsun, her iki grupta da operasyonel alanda ilerleme görüyoruz. 
Ancak iş modeli inovasyonu dediğimiz noktada ortalamanın altındakilerle, üstündekiler arasında çok önemli bir fark gördük. Başarılı olan CEO’lar başarısız olanlara göre “iş modeli yeniliği” konusunda iki kat daha aktifler. 

2. Yanlış: İnovasyona yönelik faaliyetlerin büyük bir gizlilik içinde yürütülmesi, dışarıdaki insanların bunun içine katılmaması gerekir. 
Doğru: Dışarıdaki kaynaklar içeridekilere göre inovasyon kaynağı olarak çok daha büyük önem arz ediyor. Dışarıya kapılarınızı kaparsanız, dışarısı ile bir ağ kuramazsanız. 


İkinci öğrendiğimiz ders; dışarıdan hizmet almak. Mattel’ın Nintendo’yu sırf sırlarına vakıf olmasınlar diye devre dışı bırakarak ne kadar büyük kayba uğradığını hatırlıyorsunuz. 
Tamam, inovasyon çok önemli, bazen gizlilik esas, ama çoğu inovasyon içerideki Ar-Ge’den gelmiyor. Çalışanlardan geliyor ve daha da önemlisi inovasyon dışarıdan geliyor. Bu yüzden dışarı ile çalışmak başarılı olabilmek için çok önemli ve gerekli. 
İnovasyon iş ortaklarınızın ortaya koyduğu yeni fikirlerle ortaya çıkıyor. Yeni kanallar ve yeni iş modelleri akıl ediyorlar. Müşteriler de bazen şikâyetler yoluyla yeni fikirler üretebiliyorlar. Bazen de danışmanlar yeni fikirler üretiyorlar. Bütün bunların haricinde geri kalanlar ise aslında çok da önemli değil. 
Çoğu inovasyon çalışanlarınızdan ve dışarıdan geliyor; şirketlerden gelmiyor. Dışarıdaki kaynaklar çok daha önemli. Dışarıya kapıları kapamayın. 
Barbie dışarıya kapıları kapadı; Nintendo oyun piyasasını ele geçirdi 

3.Yanlış: CEO’lar olarak birçok farklı işimiz var, Zaten senin işin başından aşkın, inovasyon işini ise Ar-Ge birimi halledebilir. 
Doğru: Eğer inovasyonda başarılı olmak istiyorsanız, CEO olarak bu işin başında durup, inovasyon çabasını şirketin geneline yayın. Böylece kavram kuruluşun geneline ait bir fenomen haline gelsin. 


Sizi şaşırtmayacaktır ki, bu konuda en iyi olan şirketlerden biri, otomotiv sektöründe gerçek anlamda öncü bir kuruluş olan Toyota. Toyota, “İnsan Dokunuşu” adlı bu film ile kurumsal iletişim kampanyası kapsamında, herkesin ürün geliştirmede pay sahibi olması gerektiğini gösteriyor. Otomobil fiziksel özellikleri ile öne çıkan bir ürün ve buna insan eli değmesi, insani bir tarafı olması gerekiyor.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder